W jakich nastrojach wkraczamy w okres przedświąteczny? Końcoworoczne postawy i największe obawy Polek i Polaków |
Wpisany przez S.Z. |
sobota, 14 grudnia 2024 11:47 |
W jakich nastrojach wkraczamy w okres przedświąteczny? Końcoworoczne postawy i największe obawy Polek i PolakówGrudzień to dla wielu z nas miesiąc intensywnych przygotowań przedświątecznych oraz refleksji nad mijającym rokiem. W jakich nastrojach wkroczyli w niego Polacy po okresie jesiennym, gdy na językach niezmiennie królowały niepewność finansowa, wzrost kosztów życia, a także dynamiczne zmiany w kraju i na świecie?
Firma badawczo-analityczna Zymetria opublikowała kolejne wydanie cyklicznego raportu pt. „Jesienne nastroje Polek i Polaków”, w którym przeanalizowano szczegółowo obawy i postawy społeczeństwa, zachodzące pod wpływem różnorodnych czynników ekonomicznych, klimatycznych i społecznych. Wzrost kosztów życia jako największa obawa PolakówZ raportu pt. „Jesienne nastroje Polek i Polaków” wynika, że niezmiennie od dwóch lat największą troską dla społeczeństwa pozostaje wzrost kosztów utrzymania (48%) (1). Należy przy tym odnotować, że choć tego rodzaju wyzwań obawiamy się cały czas najbardziej, odczucia nie są aż tak silne, jak w 2022 i 2023 r. - Obawy związane z kosztami życia bez wątpienia są skorelowane z odczuciami wobec domowej sytuacji finansowej. Choć odsetek ankietowanych deklarujących jej poprawę lub pogorszenie w ostatnich miesiącach jest analogiczny i wynosi 28%, obserwujemy znacząco szybszy wzrost w grupie oceniającej ją negatywnie. Jest to niepokojący trend. Z naszego raportu wynika również, że połowa Polaków jest aktualnie zadowolona ze swoich finansów, przy czym liczebność tej grupy się zmniejsza – mówi Agnieszka Kosicka, Partnerka, Head of Quantitative Research w Zymetrii. W prognozach dotyczących przyszłości finansowej największym optymizmem wyróżniają się młode osoby, co jest tendencją powtarzającą się w kolejnych raportach realizowanych przez Zymetrię. 56% respondentów w wieku 18-25 lat ocenia, że w kolejnych dwunastu miesiącach ulegnie ona poprawie, a odsetek ten bez względu na wiek wynosi zaledwie 25% (2). W grupie ankietowanych z pokolenia X (42-57 lat) mniej niż jeden na pięciu spodziewa się pozytywnych zmian (17%). Wśród osób starszych (58+ lat) udział optymistów jest jeszcze niższy (12%) (3). Rosnące ceny są coraz bardziej widoczne i dotkliweCeny w Polsce idą w górę, a Polacy to dostrzegają. Coraz częściej. Od maja br. o 11 punktów procentowych wzrosła liczba osób zauważających w codziennym życiu wzrost cen towarów i usług (4). Deklaruje to dziś aż 91% respondentów. Szczególnie odczuwalne są zmiany cen żywności (74%), opłat eksploatacyjnych mieszkania (61%), leków (46%), paliwa (45%), kosmetyków i chemii domowej (43%) (5). - Najbardziej dotkliwe są dla nas wszystkie wydatki, z których nie sposób zrezygnować. W każdym innym przypadku aktywnie poszukujemy sposobów na oszczędności. Obecnie wśród Polaków struktura pesymistów, optymistów i osób patrzących w przyszłość neutralnie jest niemal równa (analogicznie 33, 34 i 34%) . Wiosną br. było nieco mniej sceptyków na rzecz osób oceniających przyszłość pozytywnie, co wynikało w głównej mierze z nadziei związanych z inicjatywami nowego rządu. Jednak w tym obszarze wiele osób uważa, że niewiele się zmieniło. Powyborczy optymizm zmalał – coraz mniej osób wierzy w poprawę kluczowych aspektów funkcjonowania państwa i jakiekolwiek istotne zmiany na lepsze. Oceny działań rządu są zróżnicowane, co wynika bezpośrednio z preferencji wyborczych. Można to zauważyć m.in. na przykładzie opinii dotyczących zniesienia prac domowych w szkołach. Raport firmy Zymetria pokazuje, że Polacy zmagają się aktualnie z mieszanymi uczuciami wobec przyszłości. Z jednej strony rosnąca świadomość ekonomiczna i dbałość o bezpieczeństwo finansowe dają powody do umiarkowanego optymizmu. Z drugiej – wyzwania związane z kosztami życia i niewielkie zaufanie do zmian systemowych wskazują, że niepewność pozostaje kluczowym czynnikiem wpływającym na nastroje społeczne. (1) Jesienne nastroje Polek i Polaków, Zymetria, listopad 2024 O nas Zymetria to innowacyjna firma badawczo-analityczna tworzona przez specjalistów i specjalistki, którzy połączyli wieloletnie doświadczenie w badaniach marketingowych, data science i technologii. Od 11 lat uczestniczy w rozwoju marek, nowych produktów, optymalizacji biznesu i ESG. Skutecznie pomaga swoim klientom w budowaniu przewagi konkurencyjnej w obliczu zmieniającej się rzeczywistość, mając na koncie projekty zrealizowane na blisko 20 rynkach, nie tylko w Europie. Ponad 40-osobowy zespół doświadczonych ekspertów i ekspertek regularnie dostarcza praktycznych rekomendacji i know-how pozyskanych w ramach zoptymalizowanych procesów badawczych i analitycznych. Indywidualne podejście do każdego zagadnienia, a także autorskie metody z pogranicza technologii i data science pomogły do dziś ponad 90 firmom w przewidywaniu i zrozumieniu wyborów konsumentów, a tym samym – podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych. Po więcej informacji zapraszamy na stronę: www.zymetria.pl. /źródło - |
Poprawiony: sobota, 14 grudnia 2024 12:17 |